5 Cordless Drill Terbaik 2024 – Bateri Tahan Lama, Lasak, Berbaloi

Share Post:

Drill bateri terbaik

Cordless drill atau gerudi tanpa wayar yang menggunakan battery dah menjadi pilihan golongan pekerja profesional ataupun orang yang nak repair DIY rumah sendiri je. Tak kisah kerja yang rumit, memasang skru di dinding, memasang perabot atau sekadar membuat lubang di dinding, alat yang kecil tapi berkuasa ni sangat diperlukan dalam menolong korang siapkan kerja dengan selamat, cepat dan betul. 

Drill bateri adalah pilihan yang terbaik disebabkan kemudahan dan kebebasan. Sekarang, dah tak perlu pasang drill dekat dengan plug. Dengan gerudi tangan macam ni, korang boleh guna dekat ruang yang kecik, tempat yang tinggi atau kat mana je tempat yang memerlukan korang gunakannya, tak perlu kisah pasal wayar dia yang panjang dan berselirat tu.

Tapi, masalah sekarang ni, terlalu banyak jenama drill yang ada di pasaran, seperti Bosch, DeWalt, Makita, Milwaukee, dan Keelat sampai tak tahu mana satu nak pilih. Ni belum lagi masuk cordless drill jenama China! Semua ni akan menyusahkan korang untuk membuat pilihan yang betul dalam membeli drill yang sesuai dengan keperluan korang.

Jangan risau. Kitorang dah buat kajian dan menilai pelbagai jenis dan jenama cordless drill untuk korang. Dengan senarai cordless drill terbaik yang kitorang ada ni, korang pastinya mendapat alat gerudi yang tahan lasak, tahan lama, dan berbaloi. Selain tu, kitorang juga akan sertakan review orang yang dah beli cordless drill ni.

Jom tengok drill mana yang sesuai untuk korang. Tak kisahlah untuk penggunaan profesional ataupun sekadar memasang perabut ataupun DIY rumah sendiri. 

Cordless Drill Pilihan Kitorang

Top Choice

Tengok Harga Drill Bosch Terbaru:

Bosch bukanlah jenama asing lagi dalam kategori power tools ni. Syarikat Jerman yang beroperasi dari tahun 1886 ni memang terkenal dengan kualiti dan juga efisien. Model 12V Cordless Impact Drill GSB 120-LI Gen 2 ni menjadi pilihan pertama kitorang sebab ia adalah keluaran syarikat Bosch. Kitorang dah lama guna jenama ni dan sangat berpuas hati dari segi ketahanan dan harganya. Model ni ada 3 mod, so korang boleh letak skru atau drill kayu, besi dan juga batu tanpa susah payah! Mengikut review drill ni, bila guna Drive Mode a.k.a Screw Driver Mode, korang boleh skru terus di atas kayu tanpa perlu buat lubang kecil dahulu sebab torque yang kuat. Ini menjimatkan masa dan tenaga.

Dengan teknologi Bosch Electronic Cell Protection (ECP) pulak, bateri korang akan dilindungi dari overload, overheating dan juga deep discharge. Bateri akan tahan lebih lama dan korang tak perlu beli bateri baru! Dari segi berat pula, memang okay untuk kerja seharian, tapi mungkin sedikit berat untuk perempuan guna. Ia juga selesa untuk dipegang pelbagai jenis saiz tangan.

Kekurangan drill ni pada kami adalah dia takde tunjuk level battery yang tinggal. Maknanya, korang tak tahu berapa charge yang tinggal dan bila bateri akan habis. Tapi, selain dari tu, gerudi ni memang terbaik untuk kegunaan dirumah atau projek DIY korang.

Beli Sekarang

Best Seller

Tengok Harga Drill Terbaru:

Dengan drill brushless motor ni, takkan ada percikan api bila diguna. Selain tu, motor tak worn out dan tahan lama. Brushless motor ni sangat efisien, jimat tenaga, tahan lama dan mempunyai power yang cukup untuk kerja yang ringan atau pun heavy duty. Dengan feature ‘reverse and stop automatic’ dia, keselamatan korang bukan je terjamin, tapi akan biar skru yang dikeluarkan tu tak jatuh! Sesuai untuk kerja di tempat tinggi atau sempit.

Drill Jantech ni jugak ada penyambung 2-in-1 yang boleh masuk 1/2 inch and 3/8 inch attachments. Gerudi ni boleh digunakan sebagai drill, screwdriver dan wrench, sebabtu nama dia 3-in-1! Sangat sesuai untuk drill di rumah. Satu lagi, berbanding Bosch diatas, drill ni ada LED menunjukkan kuasa bateri yang tinggal. Sangat membantu! Disebabkan ni, kitorang masukkan dia dalam list ni, banyak feature untuk satu alat yang kompak!

Beli Sekarang

Most Power

Tengok Harga Drill Bosch GSB 180li:

BOSCH GSB 180-LI ni lebih kurang sama je rupa dan design dia dengan Drill BOSCH GSB 120-LI. Yang membezakan dia adalah 12V vs 18V drill. Untuk model 180-LI ni, of course dia lebih power. Selain tu, design grip dia lebih updated dan ergonomik. Sesuai untuk kegunaan lama dan selesa, walaupun drill ni sedikit berat. Mungkin bagi perempuan susah sikitlah. Yang menariknya, dia ada battery indicator yang memudahkan kita untuk pantau bateri, selain tu, dia juga ada external charger yang ada indicator level bateri. 

Dari segi luaran, binaan dia sangat berkualiti ya. Kalau jatuh pon tak ada apa-apa ni. Finishing dia sangat cantik. Walaupun tak power macam drill ada wayar, tapi ia cukup power untuk cordless drill 18V. Gerudi ni ada bawah sikit dari list kitorang sebab harga dia agak mahal berbanding drill lain, tapi, memang berbaloi kalau beli. Mesti tahan lama ni.

Beli Sekarang

Best Value

Tengok Harga Drill Makita:

Drill Makita DTW285Z ni menjadi pilihan sebab dia sangat versatil, ada pilihan kuasa 3 kelajuan yang sangat berguna dalam bermacam aktiviti gerudi. Ia juga ada teknologi eXtreme Protection Technology (XPT) yang membuatkan drill ni tahan lebih lama. Dengan adanya LED, korang boleh gunakan di tempat sempit dan gelap untuk drill yang lebih tepat. Menggunakan Brushless DC motor yang bebas maintenance, korang tak perlu jaga sangat, tapi ia menggunakan bateri yang kurang, mengurangkan kepanasan dan paling penting, memanjangkan bateri. Saiznya yang kecik pulak memudahkan nak masuk ruang yang sempit dan juga untuk kita pegang dia dengan selesa untuk masa yang panjang.

Tetapi, korang kena tahu yang model ni dah agak lama. Walaupun lama, ia masih berguna dan berkuasa, sebab tu masih ada di market Malaysia ni. Jenama yang dipercayai, alat yang sangat berkuasa, pastinya berbaloi dengan harga yang dibeli. 

Beli Sekarang

Mampu Milik

Harga Cordless Drill Keelat:

Keelat ni satu jenama drill Malaysia dan Singapura. Mengikut kajian kitorang, ni adalah brand local yang baru bermula dalam bidang power tools ni. Untuk kualiti produk tempatan, ia agak ok. Mengikut komen orang, warna produk menarik dan bateri tahan lama. Ada juga yang kata tak mampu tebuk dinding, tapi ada yang boleh apabila mata gerudi ditukar. Yang menariknya, dia ada dari 12v hingga ke 36v, so boleh beli ikut kapasiti penggunaan korang. Untuk info korang, drill ni sedikit berat berbanding yang lain, berat ditulis sebanyak 2.4kg.

Dia diletakkan di dalam list ni sebab brand tempatan dan juga harganya yang mampu milik.

Beli Sekarang

Cara Kitorang Pilih Cordless Drill Terbaik

ciri drill terbaik

Dapat banyak kriteria dalam memilih drill yang elok-elok ni. Tapi, kitorang gunakan 5 kriteria dibawah ni untuk memilih dan menyenaraikan gerudi terbaik yang pastinya akan menjadi pembelian terbaik korang.

Cordless Drill yang Berkuasa dan Prestasi Tinggi

Perkara pertama yang terpenting bagi kitorang adalah power drill tu sendiri. Tak guna kalau drill tu compact, tapi takde power nak drill skru kat dinding! Drill terbaik sepatutnya ada kuasa secukupnya untuk digunakan untuk pelbagai jenis aktiviti. Sama ada kerja heavy duty, atau biasa-biasa je, alat tu patut boleh buat semuanya dengan mudah.

Drill 12v atau 18v yang patut dibeli? Selain tu, kitorang juga ambil kira torque speed dan juga setting kelajuan yang ada supaya boleh digunakan di permukaan yang keras dan juga yang tak keras.

Ketahanan Bateri Drill dan Masa Cas

cordless drill batteries

Kuasa drill memang penting, tapi sebab ni adalah drill bateri dan bukan gerudi elektrik, ketahanan bateri juga jadi faktor yang penting. Kita kena cari keseimbangan antara kuasa dan bateri.

Ini faktor yang penting terutama sekali untuk projek yang mengambil masa yang lama. Takkan kita nak bazirkan masa untuk tunggu drill tu charge berjam-jam sebelum boleh guna kan? Masa itu emas!

Untuk ni, kitorang fokuskan kepada bateri lithium-ion yang lebih tahan lama dan tak perlu masa yang lama untuk cas.

Bentuk Drill yang Ergonomik dan Keselesaan

Penggunaan yang selesa adalah sangat penting. Sebab apa? Sebab nak guna drill ni bukan seminit dua, mungkin berpuluh minit atau berjam-jam! Jadi, selain kuasa dan bateri, tangan kita juga perlu dijaga. Sepatutnya ni point paling penting! Tak guna ada drill yang power, tapi korang tak larat nak guna, kan?

Dalam list drill ni, kitorang tekankan juga gerudi yang ergonomik, ada pemegang getah, dan juga berat yang bersesuaian untuk pastikan kawalan drill yang terbaik dan juga kurangkan keletihan bila gunakannya terlalu lama. Kitorang taknak korang tak boleh guna tangan untuk makan lepas habis drill nanti.

Ciri-ciri dan Feature Drill

Kebolehan untuk digunakan dalam bermacam-macam aktiviti juga diambil kira dalam test kitorang. Tak guna ada drill yang cantik tapi bila nak drill dinding, dia tak mampu. Buat habis duit je beli.

Sekarang ni, ada macam-macam jenis feature gerudi, antara dia, ada lampu, torque boleh adjust, dan boleh pakai macam-macam jenis mata dan kepala drill.

Ketahanan dan Kualiti

Ni paling penting, kalau sekadar nak repair rumah atau projek DIY, kita tak akan selalu beli drill, selain tu, drill ni bukan murah! Takkan setahun sekali kita nak beli drill kan? Paling banyak pon, kita akan beli 2 drill sepanjang hidup kita ni. Pakai pon setahun sekali je nak gantung langsir raya haha.

Kitorang tengok pada ketahanan drill untuk kegunaan harian dan juga untuk kita yang jarang-jarang guna ni. Selain tu, kitorang juga tengok pada bahan yang digunakan untuk membuat drill tu. Dan juga, kitorang tengok sama ada drill ni ada warranty yang memuaskan hati atau tidak!

Diatas adalah senarai drill bateri terbaik untuk korang pilih dan juga macam mana kami senaraikan gerudi ni semua. Kitorang dah cuba memberi yang terpadu dan panjang lebar untuk korang. Semoga bermanfaat dan membantu korang dalam mencari drill yang sesuai.

Semoga korang selamat dalam misi korang, sama ada untuk mencantikkan rumah, atau sebagainya. Untuk lebih bersedia dalam menggunakan drill ni, korang boleh baca artikel kitorang pasal cara drill dinding rumah!

Selamat drill!

Nak cari info lain?

Review Projector terbaik
review aircond inverter
Lelaki memilih tumbler Montigo
lelaki memilih robot vacuum terbaik
memilih vakum tanpa wayar terbaik
memilih troli barang terbaik